Vanlige spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene våre gjester stiller.

Hvor starter bussreisene ut i Europa fra?

– Fra Øresundsterminalen kl. 08:10. Øresundsterminalen er en nybygd bussterminal fra 2007 og ligger i østre utkant av Malmö, Toftanäs. Adressen er: Flansbjersvägen, Arlöv.

Er det parkeringsplasser ved Øresundsterminalen?

Parkeringen ved Øresundsterminalen koster 90 SEK pr. påbegynt døgn eller 500 SEK for en uke og deretter 75 SEK pr. påbegynt døgn. Betalingen gjøres med bankkort og parkeringen er kameraovervåket og inngjerdet. Forhåndsbestilling ikke nødvendig.

Hvilket hotell skal jeg bo på i Malmö?

– Hvilket hotell du kommer til å bo på i Malmö avhenger av hvilket reisemål du har valgt. Hotellets navn står også på deltagerbeviset ditt som kommer hjem til deg i postkassen eller via e-post.

Når går bussene fra hotellet?

Informasjonen finnes på oppslag ved respektive hotell, du ser det når du sjekker inn på hotellet. Videre tilslutning til Norge ved hjemreise vil også være oppslått på respektive hotell.

Når er jeg tilbake i Malmø etter Europareisen min?

– Omtrentlig hjemkomsttid til Øresundsterminalen er 20:00. Vi reserverer oss dog for eventuelle forsinkleser.

Når går tilslutningsbussene til hotellet?

– Tilslutningsbussene beregnes å gå fra Øresundsterminalen  ca. kl 20.30. Også her vil vi reservere oss for eventuelle tidligere - eller senere avganger.

Når får jeg flybillettene mine?

Vi sender ikke ut flybilletter, billetten er deltagerbeviset du får tilsendt. Når du kommer til flyplassen sjekker du inn med deltagerbeviset ved flyselskapets innsjekkingsdisk. Glem ikke passet.

Er deltagerbeviset billetten min?

– Ja.

Jeg skal reise med rutefly. Er det en representant på flyplassen?

–På våre ruteflyreiser har du selv ansvaret for å komme til flyplassen og være der til rett tid. Når du lander har vi en representant som møter deg i ankomsthallen.

Når skal jeg betale reisen min?

– Kjøper du en reise mer enn tretti dager innen avreise, har du ti dagers åpent kjøp. Påmeldingavgiften er 1 000,- pr. person på bussreiser som er 7 dager eller mer, på flyreiser på opptil 5 dager er den 1 000,- og på 6 dager eller mer er den 2 000,-. Påmeldingsavgiften skal betales senest ti dager etter kjøpet. Har du bestilt avbestillingsbeskyttelse skal denne også betales da. Sluttbetalingen skal være oss i hende senest to uker innen avreise. Tenk på at hvis du bestiller og betaler hele reisen innen ti dager er du beskyttet av vår pris- og valutagaranti, les mer om våre garantier her.
– Kjøper du en reise når det er mindre enn tretti dager igjen til avreise, betaler du ikke påmeldingsavgift, men hele beløpet skal betales minst to uker innen avreise.
– Kjøper du en reise når det er mindre enn to uker igjen til avreise, skal hele reisen være betalt senest klokken 12 påfølgende dag. Ellers har vi rett til å avbestille reisen din.

Hvordan kan jeg betale reisen min?

– Kort tid etter at du har bestilt reisen din kommer dokumentene hjem i postkassen eller via e-post. Blant disse finnes deltagerbevis med bankgiro og kidnummer. Du kan velge å betale med denne bankgiroen eller ringe oss og betale med bankkortet ditt på telefon. Du kan også gå inn på vår hjemmeside og betale med bankort der.

Betaler du til vår bank- eller postgiro, via posten til bank eller betaling gjort via din Internetbank, tar det tre virkedager innen pengene er hos oss. Er det mindre enn to uker igjen til avreise, må du fakse betalingsbekreftelsen til oss.

Får jeg ingen betalingsbekreftelse eller kvittering når jeg har betalt reisen?

– Betalingsbekreftelse får du kun ved betaling på vår hjemmeside. For å få vite om girobetalingen din har kommet oss i hende, vennligst ring eller logg inn på vår hjemmeside. Vi tar kontakt med deg om betalingen uteblir.

Når bestiller jeg utfluktene jeg ønsker å delta på under reisens gang?

– Du kan bestille Utfluktspakken vår innen avreise og får da 10 % rabatt på de ordinære prisene. Gjør det i forbindelse med bestillingen av reisen din, eller senest syv dager innen avgang. Du kan også bestille utfluktene, på vanlig måte, i løpet av reisen fra reiselederen din. Du får da ingen rabatt men er alltid garantert en plass.

Kan jeg bestille enkeltutflukter hjemmefra?

– Du kan bare bestille utfluktene hjemmefra om du kjøper hele pakken. Enkeltutflukter bestiller du av din reiseleder på reisen.

Hvordan betaler jeg utfluktene som jeg bestiller av reiselederen?

– På våre fleste reiser betaler man utfluktene med kort, på visse reiser kan det dog være at du får en faktura i stedet. Vi tar ikke kontantbetaling.

Kan jag veksle penger på Øresundsterminalen?

– Du kan veksle penger hos Forex som har en bankbutikk på Øresundsterminalen. Her finner  du butikkens åpningstider >>

Hvor mye penger skal jeg ta med meg på reisen?

– Det er vanskelig å si. Alle har ulike forbruksvaner og bruker mer eller mindre penger på mat, drikke og shopping. I de aller fleste tilfeller finnes det minibanker hvor man kan ta ut penger, om de vekslede pengene ikke skulle være nok.

Finnes det pute og pledd til alle på bussen?

– Det finnes ikke puter eller pledd på bussen, så vi anbefaler at du tar med dette selv.

Kan jeg bestille plass i bussen?

– Vi reserverer ikke plasser i bussen. Du finner en plass når du kommer til Øresundsterminalen.  Er reisen med overnatting underveis roterer du og bytter plass fra dag til dag. På direktereisene sover vi i bussen og da tillempes av naturlige årsaker ikke dette rotasjonssystemet.

Hvor ofte stopper bussen for å ta pause?

– På alle våre bussreiser tar vi pauser med jevne mellomrom, normalt etter ca. 2-3 timers ferd. I pausen blir det mulighet for å kjøpe kaffe, småkaker og annet i busscafeteriaen vår. Vi stopper alltid for lunsj der man kan kjøpe mat og på våre direktereiser tar vi naturligvis også pauser for å spise frokost og middag.

Kan jeg pakke en overnattingsveske og la bagasjen min ligge i bussen mens vi overnatter på vei til reisemålet?

– Bagasjen din bør maksimalt omfatte en reiseveske og en liten håndbagasje med en totalvekt på 20 kg pr. person. Da vi ikke erstatter bagasjen ved innbrudd i bussen, råder vi deg til å ta med hele bagasjen inn på hotellet.

Kan jeg kjøpe gavekort og hvordan gjør jeg det?

– Det er klart man kan kjøpe gavekort hos oss. Det gjelder i to år fra og med den datoen det skrives ut. Det går naturligvis an å komme inn i butikken vår å kjøpe det over disk, men du kan også bestille det via telefon. Sett inn ønsket beløp på vår bankgiro og skriv "Gavekort, navn og adresse" så sender vi kortet til deg innen kort.

Hva er Scandoramas avbestillingskostnader?

– All informasjon om dette finner du i våre villkår.

Hva er Nye Poengjakten og hvordan melder jeg meg inn?

– Når du reiser med Scandorama har du mulighet til å bli med i Nye Poengjakten. Medlemskapet innebærer at hver krone gir deg et poeng (reise, tilslutningsreise, utfluktspakke). For 10 000 opptjente poeng får du 200,- rabatt. Jo mer du reiser desto mer rabatt får du! Du må selv melde deg inn om du vil bli medlem i Nye Poengjakten. Innmelding gjøres pr. telefon eller på vår hjemmeside www.scandorama.no/Poengjakten

Jeg vil reklamere. Hvordan går jeg til verks?

– En reklamasjon vil vi ha skriftlig. Vennligst send den til:info@scandorama.no eller
Scandorama AB
Box 4048
20311 Malmö
Sverige

Vi svarer på all reklamasjoner innen fem uker. Tenk på at en kommentar er en vurdering som ikke behandles som en reklamasjon, derfor ber vi om et separat brev ved reklamasjon.

Hvordan kommer jeg frem til vakttelefon?

– Om noe skjer i forbindelse med din avreise, kan du alltid ringe vårt vakttelefonnummer. Vennligst vis hensyn og ikke ring vakttelefonen ved forsinkelse på under 15 minutter. I de aller fleste tilfeller er bussen på vei. Er den senere enn 15 minutter, vennligst ring! Nummeret finner du på deltagerbeviset ditt.

Skriv ut
Send link med e-post
Dele på Facebook
Dele på Twitter