Praktisk informasjon

Vakttelefon

Når kontoret har stengt under helgen så kan du for akutte hendelser i forbindelse med din avreise ringe oss på følgende telefonnummer+46-70-783 36 20.

Pass

Til samtlige våre reisemål kreves gyldig pass. Ha passet tilgjengelig i håndbagasjen. Kravene fra ulike land endres kontinuerlig og det sikreste er å ha et pass som er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedatoen.

Visum

På noen av våres reiser kreves visum for norske statsborgere, du kan se mer infomasjon under respektive reise. For ikke-norske statsborgere kreves visum til visse land. Det er den reisende selv som har ansvaret for at dette kontrolleres og etterkommes. Kontakt det berørte landets konsulat eller ambassade.

Vaksinasjon

For reiser utenfor Europa anbefaler vi at du tar kontakt med vaksinekontoret for informasjon om evt. vaksiner.

Utflukter underveis

Vårt fantastiske utfluktsprogram gir deg gode valgmuligheter. Det kan dog skje mye utenfor vår kontroll fra katalogen trykkes fram til din avreise. Vi vil derfor reservere oss for eventuelle endringer i programmet. Du bestiller de utfluktene du ønsker å delta på direkte hos guiden. Betaling av utfluktene gjøres via faktura etter hjemreise.

Utfluktspakke

Bestill og betal din Utfluktspakke samtidig som du bestiller reisen din, se under respektive reise hvor lenge innen avreise du må bestille pakken. Dette gir deg bedre pris samtidig som du beskytter deg for prisendringer. Dersom det ved et unntak skulle bli en endring i programmet, vil vi erstatte dette med et lignende arrangement. Ved avbestilling av Utfluktspakken mer enn en måned innen avreise tar vi en kostnad på 10% av det du har betalt. Ved avbestilling senere enn en måned skjer ingen tilbakebetaling.

Fergeoverfarter m.m.

I noen tilfeller kan det skje at vi får ta andre fergeforbindelser enn det først planlagte som du kan lese om under respektive reise. Dette kan skyldes endrede tidtabeller, ferger i opplag, uvær eller liknende. Det kan også skje at den oppgitte fergeoverfarten over Den engelske kanalen kan endres til tunnel/ båt uten at det informeres om på forhånd. Under høysesong kan det skje at visse reiser går over Store Beltbroen istedenfor ferge til Tyskland.

Verdisaker og penger

La aldri verdisaker eller penger ligge framme på hotelltrommet. Oppbevar i stedet verdisaker i låst safe. La heller ikke verdisaker ligge i bussen når du går av. Scandorama tar ikke ansvaret for tyveri av f.eks. verdisaker eller penger.

Forsinkelser

Ved hendelser av force majeur-art, kan forsinkelser oppstå. Vi og buss- eller flyselskapet gjør alt for at ulempene skal bli så små som mulig. Du kan imidlertid ikke regne med å få erstatning for tapt tilslutning, taxi ved hjemreise eller for overnatting på hotell, og heller ikke telefonkostnader eller tapt arbeidsinntekt. Det er derfor viktig at du har tilstrekkelig reiseforsikring. Da forsinkelser kan forekomme, anbefaler vi at du har god margin (min. 2 timer) om du har bestilt transport med offentlige transportmidler til hjemstedet. Tenk på å alltid ha heldekkende reiseforsikring.

Oppvartning

Vi formidler gjerne oppvartning. Oppvarting med mousserende vin koster 250,- Opplysning om dette må vi ha senest 7 dager før avreise. Kostnaden for dette betales mot faktura, eller direkte til oss med kort via telefon.

Måltider

Halvpensjon betyr som regel frokost og middag. Frokost betyr, dersom noe annet ikke står, s.k. kontinental frokost, som består av kaffe/te, smør, brød og marmelade. Vi forsøker å tilby en mer real frokost, og derfor tilbyr de fleste hotell frokost med mer pålegg eller frokostbuffé. Ved halvpensjon er drikke ikke inkludert, og den betales direkte på plass.

Ønsker om spesialmat

Om du av medisinske eller andre grunner må ha annen kost enn den ordinære, må du gi oss beskjed om dette ved bestilling av reisen samt under første dagen til guiden som forsøker ordne med alternativ mat. Vi håper på forståelse for at det av og til kan være vanskelig å tilgodese alle ønskemål. Dette fordi hotell og restauranter utenlands ikke serverer like variert spesialkost som i Norge og fordi våre gode gruppepriser baseres på at samtlige reisende serveres samme meny. Scandorama garanterer ikke at den ønskede specialmaten kan serveres under hele reisen. Glutenintolerante anbefales å ta med glutenfritt brød for reisen.

Reisende med funksjonshemminger

Våre busser har ikke heis eller lignende. Eventuelle funksjonshemninger skal meldes fra samtidig som du gør din bestilling så vi kan hjelpe til med valg av reise og kunne avråde fra ulemplige destinasjoner. Bussreiser kan ofte være vanskelig for funkjsonshemmede og desverre er få hotell i utlandet anpasset for reisende med funksjonshemninger. Vi anbefaler derfor reisende med funkjsonshemningerr av forskjellig art som ikke klarer seg selv å ta med noen på reisen som kan hjelpe til med det praktiske, da våre guider må tenke på samtlige reisende og ikke kan egne alltfor mye tid til en enskildt reisende.

Lavsesong

I lavsesong kan det forekomme at visse restauranter er stengt, at svømmebassenget ikke er åpent eller oppvarmet, at stranden ikke er satt i stand for sesongen eller at luftkondisjoneringen er avstengt.

Gjenglemte ting

Scandorama er ikke ansvarlig for gjenglemte ting. Vi er behjelpelig med å etterlyse det du måtte ha glemt igjen mot et gebyr på kr 300,- pluss evt porto- og postoppkrav. Gebyret belastes også om vi ikke lykkes å få igjen det du har glemt. Etterlysning skal skje til Scandoramas kontor på tlf 800 10 110 eller til vår e-post: info@scandorama.no. Vi oppbevarer gjenglemte ting i to måneder.

Skriv ut
Send link med e-post
Dele på Facebook
Dele på Twitter